CLIO AWARDS 2023発表! 日本勢からは「ミルクコミック」「Sound Tour」などが受賞
世界で最も権威ある広告賞のひとつであるクリオ賞(CLIO AWARDS)の2023年度授賞式が4月25日、米国・ニューヨークにて開催された。
CLIO AWARDSは1959年に創設された国際的な広告賞で、カンヌライオンズ、One Showと並んで世界三大広告のひとつと称されている。広告やスポーツ、ファッション、ミュージック、エンターテインメント、ヘルスケアなどあらゆる形のクリエイティビティを評価対象とし総合的な視点で審査された。広告界のピューリッツァー賞とも呼ばれている。
今回の審査は、2022年8月から(Creative Effectiveness部門とCreative Business Transformation部門のみ2020年8月1日から)2023年2月24日までの間に発表された作品を対象として行われた。
最高賞のGrandは14部門のうち、13の企業・団体の取り組みが受賞となった。AB InBev/コロナビール「Corona Plastic Fishing Tournament」、Grupo Estratégico PAEの「Morning After Island」が3部門でGrandを獲得した。
Grand18作品、および日本の受賞作品は以下の通り。
Brand: AB InBev
Entrant Company: We Believers, New York
Medium: Direct
Category: Experience/Activation
Entry Type: Product/Service
「Morning After Island」
Brand: Grupo Estratégico PAE
Entrant Company: Ogilvy, Honduras
Medium: Direct
Category: Experience/Activation
Entry Type: Public Service
「I Will Always Be Me」
Brand: Dell Technologies & Intel
Entrant Company: VMLY&R, New York
Medium: Audio
Category: Use of Technology
Entry Type: Product/Service
「McEnroe vs McEnroe」
Brand: Anheuser Busch Michelob ULTRA
Entrant Company: FCB, New York
Medium: Branded Entertainment & Content
Category: New Realities
Entry Type: Product/Service
「Shagun Ka Lifafa」
Brand: Ujjivan Small Finance Bank
Entrant Company: McCann Worldgroup, India
Medium: Creative Commerce
Category: Cultural Experiences
Entry Type: Product/Service
「Bless Your F*Ing Cooch」
Brand: eos
Entrant Company: Mischief@No Fixed Address
Medium: Creative Effectiveness
Category: National
Entry Type: Product/Service
「Dot Pad. The first smart tactile graphics display.」
Brand: Dot
Entrant Company: SERVICEPLAN, GERMANY / SERVICEPLAN, KOREA
Medium: Design
Category: Product Design
Entry Type: Product/Service
「Clash From The Past」
Brand: Clash Of Clans
Entrant Company: Wieden+Kennedy, Portland
Medium: Film
Category: Five Minutes and Over
Entry Type: Product/Service
「Backup Ukraine」
Brand: Polycam X UNESCO
Entrant Company: Virtue Worldwide, Copenhagen
Medium: Innovation
Category: Product Innovation
Entry Type: Product/Service
「Inside Jobs」
Brand: Volkswagen Group France
Entrant Company: DDB, Paris
Medium: Media
Category: Specific Target Audience
Entry Type: Business-to-Business
「Lu From Magalu」
Brand: Magazine Luiza
Entrant Company: Ogilvy, Brasil
Medium: Media
Category: Use of Talent & Influencers
Entry Type: Product/Service
「Chatpat」
Brand: SOS Children's Villages
Entrant Company: FCB, Chicago & FCB, India
Medium: Media
Category: Use of Talent & Influencers
Entry Type: Public Service
「Newspapers Inside The Newspaper Edition」
Brand: AnNahar Newspaper
Entrant Company: Impact BBDO, Dubai
Medium: Print
Entry Type: Product/Service
Brand: Seki Milk
Entrant Company: Geometry Ogilvy Japan, Tokyo
Medium: Desigh Craft
Category: Graphic
Entry Type: Product/Service
「Sound Tour」
Brand: Spotify Japan
Entrant Company: Geometry Ogilvy Japan, Ogilvy South Africa
Medium: Design Craft
Category: Other
Entry Type: Product/Service
「Play Has No Limits Feat. Kenshi Yonezu」
Brand: Sony Interactive Entertainment / PlayStation
Entrant Company: SIX inc., Tokyo
Medium: Film Craft (Visual Effects)
Category: Visual Effects
Entry Type: Product/Service
「Endless Appetite_Poster01」
Brand: The Hoshi Awards
Entrant Company: DENTSU INC.
Medium: Print & Out Of Home Craft
Category: Art Direction
Entry Type: Product/Service
「THE TOKYO TOILET」
Brand: The Nippon Foundation
Entrant Company: The Nippon Foundation
Medium: Design
Category: Spatial Design
Entry Type: Public Service
Brand: Suntory Holdings Limited
Entrant Company: Dentsu Creative X Inc., Tokyo
Medium: Design
Category: Digital/Mobile
Entry Type: Product/Service
「Journal-Rhythm」※2部門受賞
Brand: The Asahi Shimbun Company
Entrant Company: TBWA\HAKUHODO
Medium: Branded Entertainment & Content
Category: Music
Entry Type: Product/Service
Medium: Audio
Category: Streaming/Downloadable Content
Entry Type: Product/Service
「THANKS FACTORY -WINTER-」
Brand: MAKER’S MARK
Entrant Company: SIX inc.
Medium: Design Craft
Category: Animation
Entry Type: Product/Service
「Kaguya By Gucci」
Brand: Gucci
Entrant Company: DENTSU INC.
Medium: Film Craft (Direction)
Category: Direction
Entry Type: Product/Service
「Sound Tour」
Brand: Spotify Japan
Entrant Company: Geometry Ogilvy Japan, Ogilvy South Africa
Medium: Design
Category: Spatial Design
Entry Type: Product/Service
「Play Has No Limits Feat. Kenshi Yonezu」
Brand: Sony Interactive Entertainment / PlayStation
Entrant Company: SIX inc., Tokyo
Medium: Film
Category: 61 Seconds to Five Minutes
Entry Type: Product/Service
訂正:受賞作品の掲載漏れがあり、修正いたしました(2023.5.22 11:06)
CLIO AWARDSは1959年に創設された国際的な広告賞で、カンヌライオンズ、One Showと並んで世界三大広告のひとつと称されている。広告やスポーツ、ファッション、ミュージック、エンターテインメント、ヘルスケアなどあらゆる形のクリエイティビティを評価対象とし総合的な視点で審査された。広告界のピューリッツァー賞とも呼ばれている。
今回の審査は、2022年8月から(Creative Effectiveness部門とCreative Business Transformation部門のみ2020年8月1日から)2023年2月24日までの間に発表された作品を対象として行われた。
最高賞のGrandは14部門のうち、13の企業・団体の取り組みが受賞となった。AB InBev/コロナビール「Corona Plastic Fishing Tournament」、Grupo Estratégico PAEの「Morning After Island」が3部門でGrandを獲得した。
Grand18作品、および日本の受賞作品は以下の通り。
Grand
「Corona Plastic Fishing Tournament」Brand: AB InBev
Entrant Company: We Believers, New York
Medium: Direct
Category: Experience/Activation
Entry Type: Product/Service
Brand: Grupo Estratégico PAE
Entrant Company: Ogilvy, Honduras
Medium: Direct
Category: Experience/Activation
Entry Type: Public Service
Brand: Dell Technologies & Intel
Entrant Company: VMLY&R, New York
Medium: Audio
Category: Use of Technology
Entry Type: Product/Service
Brand: Anheuser Busch Michelob ULTRA
Entrant Company: FCB, New York
Medium: Branded Entertainment & Content
Category: New Realities
Entry Type: Product/Service
Brand: Ujjivan Small Finance Bank
Entrant Company: McCann Worldgroup, India
Medium: Creative Commerce
Category: Cultural Experiences
Entry Type: Product/Service
「Bless Your F*Ing Cooch」
Brand: eos
Entrant Company: Mischief@No Fixed Address
Medium: Creative Effectiveness
Category: National
Entry Type: Product/Service
「Dot Pad. The first smart tactile graphics display.」
Brand: Dot
Entrant Company: SERVICEPLAN, GERMANY / SERVICEPLAN, KOREA
Medium: Design
Category: Product Design
Entry Type: Product/Service
Brand: Clash Of Clans
Entrant Company: Wieden+Kennedy, Portland
Medium: Film
Category: Five Minutes and Over
Entry Type: Product/Service
Brand: Polycam X UNESCO
Entrant Company: Virtue Worldwide, Copenhagen
Medium: Innovation
Category: Product Innovation
Entry Type: Product/Service
「Inside Jobs」
Brand: Volkswagen Group France
Entrant Company: DDB, Paris
Medium: Media
Category: Specific Target Audience
Entry Type: Business-to-Business
Brand: Magazine Luiza
Entrant Company: Ogilvy, Brasil
Medium: Media
Category: Use of Talent & Influencers
Entry Type: Product/Service
「Chatpat」
Brand: SOS Children's Villages
Entrant Company: FCB, Chicago & FCB, India
Medium: Media
Category: Use of Talent & Influencers
Entry Type: Public Service
Brand: AnNahar Newspaper
Entrant Company: Impact BBDO, Dubai
Medium: Print
Entry Type: Product/Service
日本の受賞作品:シルバー
「Milk Manga」Brand: Seki Milk
Entrant Company: Geometry Ogilvy Japan, Tokyo
Medium: Desigh Craft
Category: Graphic
Entry Type: Product/Service

Brand: Spotify Japan
Entrant Company: Geometry Ogilvy Japan, Ogilvy South Africa
Medium: Design Craft
Category: Other
Entry Type: Product/Service

Brand: Sony Interactive Entertainment / PlayStation
Entrant Company: SIX inc., Tokyo
Medium: Film Craft (Visual Effects)
Category: Visual Effects
Entry Type: Product/Service

Brand: The Hoshi Awards
Entrant Company: DENTSU INC.
Medium: Print & Out Of Home Craft
Category: Art Direction
Entry Type: Product/Service
「THE TOKYO TOILET」
Brand: The Nippon Foundation
Entrant Company: The Nippon Foundation
Medium: Design
Category: Spatial Design
Entry Type: Public Service
日本の受賞作品:ブロンズ
「Suntory Tennnensui Endless Dawn」Brand: Suntory Holdings Limited
Entrant Company: Dentsu Creative X Inc., Tokyo
Medium: Design
Category: Digital/Mobile
Entry Type: Product/Service
Brand: The Asahi Shimbun Company
Entrant Company: TBWA\HAKUHODO
Medium: Branded Entertainment & Content
Category: Music
Entry Type: Product/Service
Medium: Audio
Category: Streaming/Downloadable Content
Entry Type: Product/Service

Brand: MAKER’S MARK
Entrant Company: SIX inc.
Medium: Design Craft
Category: Animation
Entry Type: Product/Service
「Kaguya By Gucci」
Brand: Gucci
Entrant Company: DENTSU INC.
Medium: Film Craft (Direction)
Category: Direction
Entry Type: Product/Service

Brand: Spotify Japan
Entrant Company: Geometry Ogilvy Japan, Ogilvy South Africa
Medium: Design
Category: Spatial Design
Entry Type: Product/Service
「Play Has No Limits Feat. Kenshi Yonezu」
Brand: Sony Interactive Entertainment / PlayStation
Entrant Company: SIX inc., Tokyo
Medium: Film
Category: 61 Seconds to Five Minutes
Entry Type: Product/Service
訂正:受賞作品の掲載漏れがあり、修正いたしました(2023.5.22 11:06)